23.10.23

today's strange, maybe wicked, film...La Reina Loba...

La Reina Loba in Spanish...but it is in English here... https://youtu.be/kZBeHsFK37Y ...meet a post-Roman dark ages Iberian 'witch' queen taking on empires... 

 




Making this film, I wanted to ‘rewild’ Reina Loba, to set her free from centuries of propaganda. Reina Loba, Wolf Queen of Galicia, Queen Lupa, c.45 AD, ruled an important territory in the Iberian Peninsula. The Romans, Visigoths, her neighbours, and Church all wanted to possess her lands. In researching her story, I came to believe Reina Loba resisted the Christian Empire. She understood it was a predatory system of empire capitalism that benefited the elite with capital. Queen Lupa represented the end of the barter and trade system. A French monk recorded Reina Loba’s story in Codex Calixtinus for Pope Calixtus in 1138. The book was a travel guide, advice for pilgrims following the Way of Saint James, a patron saint in the fight against Islam in Iberia. In the codex the Catholic Church slandered Lupa and women of Galicia, calling them ‘witches,’ ‘pagan,’ and forbid their ‘old ways of healing, knowledge, customs.’ It is difficult to tell which is more fantastic, the church miracle tales of James, or the stories of Queen Lupa. Reina Loba examines the relationship between historical record, myth, and institutional narrative. Tamara Pereira and Sayuri. Jeff Crouch music.

Al hacer esta película, quería “resalvajar” a Reina Loba, liberarla de siglos de propaganda. Reina Loba, Reina Loba de Galicia, Reina Lupa, c.45 d.C., gobernó un territorio importante en la Península Ibérica. Los romanos, los visigodos, sus vecinos y la Iglesia querían poseer sus tierras. Al investigar su historia, llegué a creer que Reina Loba resistió al Imperio cristiano. Ella entendió que era un sistema depredador de capitalismo imperial que beneficiaba a la élite con capital. La reina Lupa representó el fin del sistema de trueque y comercio. Un monje francés registró la historia de Reina Loba en el Códice Calixtino para el Papa Calixto en 1138. El libro era una guía de viaje, consejos para los peregrinos que seguían el Camino de Santiago, santo patrón en la lucha contra el Islam en Iberia. En el códice, la Iglesia católica calumnia a Lupa y a las mujeres de Galicia, llamándolas "brujas", "paganas" y prohibiendo sus "viejos métodos de curación, conocimiento y costumbres". Es difícil decir qué es más fantástico, el milagro de la iglesia. cuentos de James, o las historias de la reina Lupa. Reina Loba examina la relación entre registro histórico, mito y narrativa institucional. Tamara Pereira y Sayuri. Música de Jeff Crouch.